Trendy

          Pojecie trendu jest podstawowym pojęciem Analizy Technicznej (AT) i określa kierunek ruchu cen całego rynku, jakiegoś papieru, czy pary walutowej. Trend ma podstawowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji o kupnie czy sprzedaży, ponieważ jedna z podstawowych zasad AT głosi, że inwestowanie zawsze powinno odbywać się w zgodzie z trendem.

Ze względu na czas trwania trendy można podzielić na:

  • długoterminowy (główny, pierwszorzędny) - trwający od kilku miesięcy do kilku lat
  • średnioterminowy (drugorzędny) - trwający kilka miesięcy
  • krótkoterminowy (trzeciorzędny) - trwający kilka tygodni.

Wspomniana wyżej zasada inwestowania w zgodzie z trendem odnosi się przede wszystkim do trendu głównego.

Ze względu na kierunek ruchu cen można wyodrębnić trendy:

  • zwyżkujący - wyznaczany zawsze przez minima cenowe, które zaznaczone są niebieskimi kropkami. Czerwoną linią zaznaczona jest linia tzw. wsparcia. 

    Aby wyznaczyć trend zwyżkujący należy wyodrębnić dwa minima cenowe (niebieskie kropki) przy czym drugie musi zostać ustalone na wyższym poziomie niż pierwsze. Minima te muszą być oddalone od siebie przynajmniej o tydzień, a pomiędzy nimi kurs musi wyraźnie odejść od wyznaczanej właśnie linii trendu. Potwierdzenie trendu następuje, gdy kolejne minimum cenowe utworzy się na tej linii lub w jej pobliżu.

    Istnieją trzy kryteria ważności (w sensie technicznym) trendu zwyżkującego:

    • ilość potwierdzeń: większa liczba dołków na linii bądź blisko niej świadczy o większej sile trendu, tzn. każdy test trendu podkreśla jego znaczenie
    • odległość między punktami wyznaczającymi trend: im większy jest odstęp (w czasie) pomiędzy dołkami, tym silniejszy trend
    • kąt nachylenia: im mniej stroma jest linia trendu, tym większe jest jej znaczenie (tym trudniej trend będzie przebity i tym ważniejszy jest sygnał sprzedaży po przebiciu trendu).

    Sygnał sprzedaży zostaje wygenerowany, jeśli kurs przebija w dół linię trendu (o co najmniej 3% w przypadku akcji, lub 2% w przypadku indeksu).

    Uwaga 1: Bardzo duży wzrost wolumenu obrotów podczas przebicia linii trendu, a potem natychmiastowy powrót kursu do tej linii może oznaczać fałszywy sygnał sprzedaży.

    Uwaga 2: Na początku głównego trendu wzrostowego poprawnie wyznaczona linia najczęściej przebiega przez drugie i trzecie minimum (a nie przez pierwsze i drugie). Wolumen obrotów powinien potwierdzać trend tzn. powinien osiągać wyższe wartości, gdy kurs wyznacza nowe maksima.

 

  • zniżkujący - wyznaczany zawsze przez szczyty cenowe, które zaznaczone są niebieskimi kropkami. Niebiseską linią zaznaczona jest również linia tzw. oporu

    Aby wyznaczyć trend zniżkujący należy wyodrębnić dwa maksima cenowe (niebieskie kropki) przy czym drugie musi zostać ustalone na niższym poziomie niż pierwsze. Maksima te muszą być oddalone od siebie przynajmniej o tydzień, a pomiędzy nimi kurs musi wyraźnie odejść od wyznaczanej właśnie linii trendu. Potwierdzenie trendu następuje, gdy kolejne maksimum cenowe utworzy się w jego pobliżu.

    Istnieją trzy kryteria ważności (w sensie technicznym) trendu zniżkującego:

    • ilość potwierdzeń: większa liczba szczytów na linii bądź blisko niej świadczy o większej sile trendu, tzn. każdy test trendu podkreśla jego znaczenie
    • odległość między punktami wyznaczającymi trend: im większy jest odstęp (w czasie) pomiędzy szczytami, tym silniejszy trend
    • kąt nachylenia: im mniej stroma jest linia trendu, tym większe jest jej znaczenie (tym trudniej trend będzie przełamany).

    Uwaga: Przebicie w górę linii trendu zniżkującego nie jest sygnałem kupna (może być traktowane jako sygnał przygotowawczy).

    Wolumen obrotów powinien potwierdzać trend tzn. powinien osiągać wyższe wartości, gdy kurs wyznacza nowe minima.


  • horyzontalny - wyznaczany przez dołki lub szczyty, które zaznaczone są niebieskimi kropkami. Niebieska linia w tym wypadku pokazuje nam tzw. opór. 

    Aby wyznaczyć trend horyzontalny należy wyodrębnić dwa minima albo dwa maksima (rysunek na dole) cenowe (1,2) przy czym oba punkty muszą zostać ustalone na tym samym poziomie. Punkty te muszą być oddalone od siebie przynajmniej o tydzień, a pomiędzy nimi kurs musi wyraźnie odejść od wyznaczanej właśnie linii trendu. Potwierdzenie trendu następuje, gdy kolejny punkt zwrotny (3) utworzy się w jego pobliżu.

    Istnieją dwa kryteria ważności (w sensie technicznym) trendu horyzontalnego:

    • ilość potwierdzeń: większa liczba punktów zwrotnych na linii bądź blisko niej świadczy o większej sile trendu, tzn. każdy test trendu podkreśla jego znaczenie
    • odległość między punktami wyznaczającymi trend: im większy jest odstęp (w czasie) pomiędzy punktami zwrotnymi, tym silniejszy trend.

    Sygnał sprzedaży zostaje wygenerowany, jeśli kurs przebija w dół linię trendu (rys. 1). Sygnał kupna zostaje wygenerowany, jeśli kurs przebija w górę linię trendu (rys 2.) przy znacznej zwyżce wolumenu obrotów. Wielkość ruchu cen podczas wybicia musi wynieść co najmniej 3% w przypadku akcji lub 2% w przypadku indeksu.

 

     Zawsze na początku analizy powinno się wyznaczyć na wykresie linie trendu (wsparcia, opory) i zgodnie z nim inwestować, ponieważ granie zgodnie z nimi pozwala nam na : 

  • wyłapywanie korekt, dzięi którym będziemy mogli realizować zyski lub dokupować akcjie
  • świadome wejście na rynek a nie na "chybił trafił"
  • granie jak profesjonaliści "zgodnie z wybiciem" a nie "pod wybicie" 
Aby dodac komentarz - zaloguj się w serwisie gragieldowa.pl